Så förhandlar du upp din lön

2009-02-03 @ 21:36:52

Veckorevyns expert tipsar om hur du tacklar chefen....


1.
Var professionell. Ge ett seriöst, lugnt och sansat intryck.
Låt inte känslor styra och bli inte arg.

2. Förhandla alltid utefter vad du har gjort och presterat tidigare och inte vad du planerar att göra under nästa år.
Säga alltså inte "Om jag får den här lönen kommer jag att...". Det blir fel. Säg istället "Jag har gjort det här och därför är det rimligt att jag får den här lönen".

3. Var påläst. Det innebär att du har kollat upp innan vilken lönenivå du borde ligga på och har sakliga argument att  framföra. Du kan ta reda på lönenivåer hos bland annat facket och SEB.

4. Var trevlig.

5. Var förberedd.
Ha med dig material som gör att du kan backa upp dina argument.

6. Be inte om en orealistisk lön. Då uppfattas du som oseriös och okunnig.

7. Som kvinna ska du se upp med lönediskriminering.
Var på din vakt och se till att chefen inte blandar in till exempel en framtida graviditet som en faktor när det gäller din lön. Säg i så fall ifrån på ett professionellt sätt, som "Jag anser inte att det här ska påverka lönen. Min kompentens ska värdesättas, inte mitt familjeliv".


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Har du en blogg?

Skriv gärna något!

Behöver du hjälp med din blogg? Letar du designer? - www.bloggdesign.nu
Trackback
RSS 2.0